Grejpfrut jest ceniony nie tylko za pyszny smak, ale także za swoje cenne właściwości zdrowotne. W Polsce najpopularniejsza jest odmiana czerwona, żółta i zielona. Uważa się, że najzdrowsze są grejpfruty czerwone, ze względu na dużą zawartość likopenu, czyli bardzo silnego antyoksydantu. Każda z odmian jest bogatym źródłem wielu witamin i minerałów. Grejpfrut zawiera między innymi duże ilości witaminy C, A, E oraz witamin z grupy B. Dodatkowo owoc ten obfituje m.in. w kwas foliowy, potas, cynk, mangan i żelazo. Owoc ten będzie więc, cennym elementem codziennego jadłospisu!

Grejpfrut na odchudzanie i nie tylko

Niska kaloryczność tego owocu (zaledwie 45 kcal na 100 g), sprawia, że bez obaw mogą go spożywać osoby na diecie odchudzającej i dbające o linię. Grejpfrut doskonale radzi sobie z hamowaniem apetytu, a pewne badania przypisują mu także właściwości przyśpieszające spalanie tkanki tłuszczowej. Natomiast niski indeks glikemiczny powoduje, że owoc ten jest odpowiedni dla diabetyków. Ponadto regularne jedzenie grejpfrutów pomaga obniżyć poziom „złego” cholesterolu oraz ciśnienie krwi. Będzie zatem doskonałym elementem profilaktyki przeciwmiażdżycowej. Olej z grejpfruta jest znanym środkiem łagodzącym objawy wrzodów żołądka. Dodatkowo bogactwo antyoksydantów ma moc opóźniania procesów starzenia oraz pomaga zapobiegać chorobom nowotworowym!

Kiedy grejpfrut może zaszkodzić?

Dietetycy podkreślają, że nie należy łączyć grejpfrutów z lekami. Mogą one wchodzić w szkodliwe dla zdrowia interakcje. Należy powstrzymać się przed jedzeniem grejpfrutów około 4 godziny przed i po przyjęciu leków. Pamiętaj o tym jeśli zażywasz jakieś farmaceutyki.

Grejpfrut dla urody

Grejpfrut znalazł też szerokie zastosowanie w kosmetyce. Zabiegi pielęgnacyjne, których składnikiem jest wyciąg z tego owocu są polecane zwłaszcza osobom ze skórą tłustą i trądzikową. Przyśpiesza on gojenie zmian trądzikowych oraz ran. Sok z tego owocu ma też moc rozjaśniania przebarwień skóry. Dietetycy polecają także grejpfruta jako składnik diety antycellulitowej. Jeśli masz więc problem z uporczywą skórką pomarańczową, jedz jak najczęściej te smaczne owoce.

Sałatka z kurczaka z grejpfrutem

Składniki:

– filet z kurczaka – 1 sztuka,

– grejpfrut czerwony – 1 sztuka,

– mix sałat – 3 garści,

– pestki słonecznika – 2 łyżki,

– oliwa – 2 łyżki do smażenia + 2 łyżki do polania sałatki,

– sól, pieprz,

– sos ziołowy – opcjonalnie.

Filet z kurczaka umyj, pokrój w kostkę, dopraw solą oraz usmaż. Odłóż na talerz, aby ostygł. Na suchej patelni upraż pestki słonecznika. Sałatę opłucz i rozłóż na talerze. Pokrój w kostkę obranego ze skórki grejpfruta i dodaj do sałaty wraz z kurczakiem i uprażonym słonecznikiem. Całość polej oliwą lub sosem ziołowym.

Koktajl odchudzający

Składniki:

– grejpfrut czerwony – 1 sztuka,

– seler naciowy – 3 łodygi,

– jabłko średnie – 1 sztuka,

– pomarańcza – 1 sztuka.

Owoce i seler przepuść przez sokowirówkę lub wyciśnij cytrusy w wyciskarce i zmiksuj z selerem oraz jabłkiem. Gotowe!

Sałatka z łososiem i grejpfrutem

Składniki:

– łosoś wędzony w plastrach – 50 g,

– grejpfrut czerwony – 1 sztuka,

– rukola – 3 garści,

– oliwki czarne – około 10 sztuk,

– oliwa do polania sałatki – 2 łyżki,

Rukolę opłucz i rozłóż na talerze. Łososia i grejpfruta pokrój na cząsteczki, oliwki w plasterki. Wszystkie składniki ułóż na rukoli i polej oliwą.

Surówka z marchwi i grejpfruta

Składniki:

– marchew – 3 średnie sztuki,

– grejpfrut czerwony – 1 sztuka,

– seler naciowy – 1 łodyga,

– orzechy włoskie – 4 sztuki.

Marchew obierz i zetrzyj na tarce o średnich oczkach. Seler pokrój w plasterki, a obranego grejpfruta w cząstki. Wymieszaj w misce wszystkie składniki i posyp rozdrobnionymi orzechami włoskimi. Smacznego!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ