Kawa to ulubiony napój Polaków. Spożywamy ją kilka razy dziennie, zarówno w formie liofilizowanej (kawa rozpuszczalna), jak i mielonej (kawa ,,sypana”), czasem decydując się na bezkofeinową (kawa zbożowa). Cenimy ją głównie za właściwości pobudzające, dzięki którym zyskujemy energię o poranku.

A czy kawa jest zdrowa? Zdanie dietetyków są podzielone. Z jednej strony, umiarkowane spożycie może wpływać korzystnie na profilaktykę cukrzycy, otyłości i chorób serca, z drugiej – kawa pita na czczo szkodzi naszemu żołądkowi. Spożywanie małej czarnej obrosło wieloma mitami, takimi jak ten, mówiący, że nie powinny spożywać jej kobiety w ciąży. Jednak jak w wielu innych przypadkach: to dawka czyni truciznę! Przyjrzyjmy się bliżej rodzajom kawy.

Najbardziej znane gatunki to arabica i robusta. Czym się różnią? Arabika, zwana również ,,arabską”, to najstarszy i najczęściej spotykany rodzaj kawy. Jej uprawa wymaga sporo wysiłku: ziarna arabiki są wyjątkowo mało odporne na choroby. Prażenie, podczas którego wydzielany jest charakterystyczny zapach, następuje już po procesie transportu nasion, a bezpośrednio przed pakowaniem produktu. Smak tego gatunku jest stosunkowo delikatny, często ma wyczuwalną nutę czekoladową lub orzechową.

Ziarna robusty zawierają aż dwu, lub nawet czterokrotnie więcej kofeiny niż arabiki! Właśnie ze względu na istotnie silne działanie pobudzające, cieszy się ona popularnością głównie wśród smakoszy: przeciętny konsument woli bowiem wypić kilka, ale za to słabszych kaw. Również i smak robusty jest bardziej wyrazisty: czasem mocno gorzki, lub wręcz kwaskowaty. Mieszanki zawierające robustę częściej są produktami o niższej jakości.

Podano menu!

Czy zdarzyło Ci się, że przychodząc do kawiarni nie wiedziałeś, co oznaczają poszczególne pozycje w kawowym menu? Różnią się one nie tylko zawartością mleka, innych dodatków, ale i sposobem parzenia. Pozwól nam rozwiać Twoje wątpliwości!

  • Espresso: to mocna, krótka kawa podawana w niewielkiej, rozgrzanej przed podaniem filiżance.  Serwowane jest zazwyczaj z dodatkiem wody (podawanej w osobnej szklance). Stanowi bazę innych kaw. Espresso doppio to po prostu podwójna porcja, przygotowana z dwóch objętości kawy i dwóch objętości wody.
  • Espresso Macchiato: to porcja espresso uzupełniona o porcję piany z mleka w proporcji 1:1.
  • Americano: espresso przedłużone sporą ilością wody, podawane w większej filiżance. Co ważne, wlewamy espresso do wrzątku, a nie na odwrót.
  • Latte: podawane w wysokiej, przezroczystej filiżance z małym uszkiem espresso, przedłużone dużą ilością spienionego mleka. Około ¼ objętości kawy stanowi piana.
  • Latte Macchiato to kawa trójwarstwowa, która powstaje przez umiejętne, powolne dolanie espresso do mleka.
  • Cappuccino: podawane w dużej, cięższej filiżance. ⅓ objętości kawy stanowi espresso, ⅓ spienione mleko, a ⅓ sztywna, lecz aksamitna piana.

Do wszystkich kaw używa się wyłącznie tłustego mleka, minimum 3,2 %. Czas parzenia bazowego espresso nie powinien przekraczać 30 sekund. Kawa jest mielona bezpośrednio przez umieszczeniem jej w łyżce. Według uznania klienta, do napoju można dodać: syropy smakowe (np. karmelowy, migdałowy, orzechowy), cukier, kakao, czy przyprawy (cynamon, anyż, goździki, wanilię). Jeśli podczas wizyty w kawiarni masz jakiekolwiek pytania dotyczące serwowanej kawy, zasięgnij porady baristy.
Ale jak przygotować dobrą kawę w domu? Prostym, a wyrafinowanym sposobem jest użycie tak zwanego dripa. Umieszcza się go na dzbanku lub kubku, a do jego środka wkłada papierowy filtr. Najpierw przelewamy go, aby pozbyć się ,,papierowego” posmaku, a przy okazji ogrzać naczynie. Po odlaniu wody z płukania wsypujemy odmierzoną kawę, delikatnie potrząsając, aby poziom zmielonych ziaren wyrównał się.  Dolewamy powoli tylko tyle wody, aby pokryć poziom ziaren. Po 30 sekundach wlewamy kolistym ruchem resztę wody i czekamy, aż kawa spłynie, co nie powinno zająć dłużej niż 4 minuty. Smacznego!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ