Niedowaga to stan niewystarczającej wysokości masy ciała. Przyjmuje się, że u osoby dorosłej pojawia się ona wtedy, kiedy indeks masy ciała wynosi poniżej 18,5. Zbyt niska waga opóźnia pacjentom po operacjach szybki powrót do zdrowia, który u osób prawidłowo odżywionych jest krótszy o około tydzień. Niedożywienie działa destrukcyjnie na pracę narządów, uniemożliwiając normalne funkcjonowanie.

Szczupły nie znaczy zdrowy! Spora liczba osób przekraczających dolną granicę prawidłowej wagi zawdzięcza swą przypadłość złym nawykom żywieniowym. Przekonanie o tym, że przy szybkim metabolizmie nie należy odmawiać sobie tłustego, wysokoprzetworzonego i niskoodżywczego jedzenia (np. słodycze, fast foody) oraz nie trzeba stosować aktywności fizycznej, jest błędne. Warto pamiętać, że wskaźnik BMI dotyczy nie tylko masy tłuszczowej, ale i mięśniowej oraz szkieletu. Oznacza to, że szczupło wyglądająca osoba o lekkim szkielecie, może w rzeczywistości mieć spory procent tkanki tłuszczowej, umiejscowionej dodatkowo w wyjątkowo niebezpiecznych miejscach, takich jak jama brzuszna i okolice narządów wewnętrznych.

Przyczyny niedowagi mogą być również związane z poważnymi chorobami, zarówno fizycznymi (choroby układu pokarmowego) i psychicznymi (jadłowstręt, bulimia). Jedne z nich to:

  • choroby jelit (nowotwór, zespół jelita drażliwego, zapalenie jelita),
  • nadczynność tarczycy,
  • choroby pasożytnicze,
  • choroby metaboliczne,
  • AIDS,
  • depresja, zespoły lękowe, schizofrenia, choroba dwubiegunowa,
  • uzależnienia od substancji chemicznych: alkoholu, narkotyków, nikotyny.

Do niektórych skutków niedożywienia należą:

  • ciągłe zmęczenie, ospałość lub nadpobudliwość.
  • bezsenność lub hipersomnia
  • anemia,
  • uszkodzenia narządów wewnętrznych,
  • próchnica, osteoporoza,
  • zaburzenia hormonalne,
  • podatność na zakażenia,
  • zaburzenia pracy układu pokarmowego,
  • niewydolność krążenia,
  • uszkodzenia serca.

Jak przytyć przy szybkiej przemianie materii?

Przede wszystkim, zrezygnuj z fast foodów, słodyczy, czy napojów gazowanych. Nie masz taryfy ulgowej – obowiązują cię takie same zasady zdrowego, racjonalnego odżywiania, jak osoby z wagą prawidłową, czy nawet nadwagą. Zrezygnuj ze stosowania ostrych przypraw, rzuć palenie papierosów i ogranicz ilość wypijanej kawy i herbaty do minimum. Nie przesadzaj z ilością białka. Pamiętaj, że cukier cukrowi nie równy. Twoim sprzymierzeńcem są węglowodany złożone, które powinny stanowić źródło prawie 80 procent energii dostarczanej z pożywieniem.

Codziennie do posiłku dodawaj szklankę świeżo wyciskanego soku owocowego, który zwiększy Twój apetyt. Naucz się gotować! Poszerzaj swoje kompetencje kulinarne, poszukując nowych smaków. W końcu zjesz więcej, jeśli… będzie Ci smakować. Dbaj o to, by zawsze mieć pod ręką miseczkę z suszonymi daktylami, figami i mieszanką orzechów. Zakochaj się w domowych ciastach i własnoręcznie przygotowywanych batonach energetycznych. Naucz się nie przejadać podczas jednego posiłku, a podjadać w niewielkich odstępach czasu.

Oblicz swoje zapotrzebowanie kaloryczne za pomocą jednego z ogólnodostępnych w internecie kalkulatorów. Zainstaluj w telefonie aplikację pozwalającą notować spożywane produkty. Dzięki temu będziesz wiedział, czy nie opuściłeś któregoś posiłku i czy przekroczyłeś odpowiedni limit kalorii.

Tak samo jak nie da się schudnąć szybko i skutecznie, tak samo nabierając tłuszczyku, zaopatrz się w cierpliwość. Spadek i przyrost masy muszą przebiegać w odpowiednim czasie, aby zapewnić trwały efekt, a dodatkowo nie dopuścić do pogorszenia jakości życia oraz powstania mankamentów estetycznych, takich jak rozstępy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ