Od jakiegoś czasu zauważalnie zwiększa się liczba osób, które świadomie rezygnują z jedzenia mięsa. Jednak wraz ze wzrostem zainteresowania takim sposobem odżywiania pojawia się też coraz więcej pytań dotyczących jego wpływu na nasze zdrowie. Czy dieta wegetariańska jest korzystna dla naszego organizmu? Dowiedz się, o czym powinieneś pamiętać przechodząc na wegetarianizm!

Dieta wegetariańska – którą wybrać?

Zrezygnować z jedzenia mięsa możemy z różnych powodów, m.in. ze względów etycznych, światopoglądowych czy zdrowotnych, a nawet dlatego, że mięso po prostu nam nie smakuje. Czasem przyczyna takiej decyzji wpływa też na to, jaki rodzaj wegetarianizmu wybierzemy, możemy bowiem zostać:

  • semiwegetarianami – odrzucamy spożywanie mięsa czerwonego, dopuszczając drób i ryby – ta odmiana rzadko wybierana jest ze względu na filozofię życia,
    jaroszami – jemy ryby, całkowicie wyłączając z diety mięso,
  • wegetarianami – rezygnujemy również z jedzenia ryb,
  • laktowegetarianami – dodatkowo odstawiamy jajka,
  • owowegetarianami – spożywamy jaja, ale wyłączamy mleko i jego przetwory,
  • laktoowowegetarianami – nie jemy mięsa i ryb, a także wszelkich składników do pozyskania których konieczna była śmierć zwierzęcia (np. żelatyna, koszenila),
  • weganami – rezygnujemy wtedy ze spożywania wszelkich składników pochodzenia zwierzęcego.

Wegetarianizm – fakty i mity

Przez lata wokół diety bezmięsnej narosło wiele mitów. Dlatego czasem decydujemy się na nią z niewłaściwych pobudek, co przynosi tylko rozczarowanie. Oto niektóre z nich:

  • wegetarianie zawsze prowadzą zdrowy tryb życia – niekoniecznie. Wielu rzeczywiście dba o zdrowe odżywianie i tryb życia, ale część z nich nie odmawia sobie np. frytek, pizzy czy używek. Nie wszyscy zażywają też ruchu – jeżeli ktoś zdecydował się na tę dietę z miłości do zwierząt, może nie widzieć potrzeby biegania czy robienia przysiadów,
  • wegetarianizm to dobra dieta odchudzająca – wegetariańska jest większość słodyczy, część fast-foodów i niezdrowych, kalorycznych przekąsek, białe pieczywo… nie tylko brokuły i pomidory,
  • dieta bezmięsna jest gorsza od zwykłej, ponieważ nie dostarczymy organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych – we współczesnym świecie większość z nas ma ich niedobory, zwłaszcza żelaza czy witaminy B12. Jednak właśnie ze względu na większe zagrożenie wegetarianie są na to szczególnie wyczuleni, dlatego mogą mieć w organizmie wyższy poziom witamin i minerałów od osób, które z mięsa nie zrezygnowały.

Samo zrezygnowanie z mięsa nie jest zatem sposobem ani na zdrowe, prawidłowe odżywianie, ani na zrzucenie zbędnych kilogramów. W tym celu musimy po prostu zrezygnować z niezdrowych przekąsek, słodyczy czy fast-foodów a także dbać o to, aby nasze posiłki były różnorodne i zbilansowane.

Czym zastąpić mięso?

Faktem jest, że mięso zawiera wiele dobrze przyswajalnych dla ludzkiego organizmu witamin i minerałów, jednak zwracając większą uwagę na to, co mamy na talerzu, możemy je zastąpić innymi produktami. Wegetarianie powinni szczególnie dbać o zawartość w ich posiłkach:

  • żelaza – jedzmy dużo szpinaku, ryżu czy kukurydzy. Łączmy je z produktami bogatymi w witaminę C (natka pietruszki, pomidory, papryka, czarna porzeczka), zwiększy to bowiem wchłanianie żelaza,
  • witaminy B12 – dodajmy do diety dużo nabiału i produktów mlecznych. Niestety, witamina ta, choć obecna w produktach roślinnych, jej forma w nich obecna nie jest wchłaniana przez ludzki organizm – weganie powinni ją zatem suplementować,
  • cynk – pamiętajmy o groszku, migdałach, kaszy gryczanej i białej fasoli, a także pestkach dyni,
  • wapń – bogate w ten składnik są zielone warzywa (np. brokuły czy kapusta),a także mleko – zarówno krowie, jak i sojowe,
  • białko – jedzmy dużo orzechów i roślin strączkowych,
  • witamina D – znajdziemy ją w jajach i mleku, a także płatkach śniadaniowych,
  • witamina A – obecna jest m.in. w marchwi, morelach czy mango (w formie β-karotenu) oraz w mleku i żółtkach jaj.

Wegetarianizm, jak każda inna dieta, może być zdrowy, chociaż wcale nie musi. Niezależnie od tego, czy jemy mięso, czy też nie, swoje posiłki powinniśmy komponować z rozwagą, aby dostarczyć organizmowi wszelkich niezbędnych składników odżywczych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ