Według danych agencji badawczej TNS Polska, Polacy piją zdecydowanie za mało wody – jedynie 28% ankietowanych deklaruje, że spożywa ją regularnie i w odpowiednich ilościach. Tendencja ta może wydawać się szczególnie niepokojąca teraz, gdy temperatury są naprawdę wysokie, a zapotrzebowanie naszego organizmu na wodę znacząco wzrasta. Ile wody powinniśmy wypijać każdego dnia, aby zapewnić sobie właściwy poziom nawodnienia? Sprawdźmy, jak zadbać o prawidłowe funkcjonowanie organizmu i jak skutecznie uniknąć niedoboru płynów.

 

Nawadnianie organizmu podczas upałów

Choć powszechnie mówi się, że należy wypijać około 2 litrów wody każdego dnia, ilość płynów, jaką powinien przyjmować dziennie każdy z nas, zależy od szeregu czynników: naszej masy ciała i kondycji organizmu, styl życia i intensywności wykonywanych przez nas aktywności, a wreszcie klimatu, w jakim żyjemy. Statystycznie przyjmuje się, że ilość dziennego spożycia wody powinna wynosić od 25 do 35 ml na kg masy ciała. Zapotrzebowanie na wodę będzie się jednak zwiększać w przypadku zwiększonego wysiłku fizycznego oraz silnych upałów, kiedy pocąc się, w szybszym tempie wydalamy z organizmu płynu. Eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia radzą, aby podczas wysokich temperatur spożywać co najmniej jeden litr płynów więcej niż jest to zalecane. Wodę mineralną należy pić w małych ilościach, ale regularnie, przez cały dzień – nawet wówczas, gdy nie czujemy silnego pragnienia. 

 

Ile wody powinny wypijać dzieci?

Woda jest napojem, który odgrywa ogromną rolę także w organizmie rozwijającego się dziecka. Naturalne wody mineralne nie tylko ugaszą pragnienie w letnie dni i uzupełnią poziom płynów u naszego malucha, lecz także pozytywnie wpłyną na pracę jego organizmu i prawidłowe funkcjonowanie poszczególnych narządów. Warto upewnić się, że nasze dziecko przyjmuje odpowiednią ilość płynów, która jest dostosowana zarówno do jego wieku, indywidualnych potrzeb, jak i aktualnie panujących warunków pogodowych.

Ile dziennie dzieci powinny spożywać wody? Szacunkowe normy wyglądają następująco:

  • niemowlę: 100-190 ml;
  • dzieci w wieku 6 miesięcy-1 rok: 800-1000 ml;
  • dzieci w wieku 1-3 lata: 1,25 litra;
  • dzieci w wieku 4-6 lat: 1,7 litra;
  • dzieci w wieku 7-9 lat: 1,9 litra;
  • dziewczynki powyżej 10. roku życia: 2,1-2,3 litra;
  • chłopcy powyżej 10. roku życia: 2,4-3,3 litra.

 

Jak uniknąć niedoboru wody w organizmie?

Wbrew pozorom tylko niewielu z nas wypija zalecaną dziennie ilość wody – nawet podczas upałów, kiedy niedobór wody może nas kosztować naprawdę sporo. Wszystko za sprawą tego, że picie wody nie jest naszym zdrowym nawykiem. Statystycznie dużo częściej sięgamy po kawę, herbatę lub kolorowe napoje, które nie tylko nie dostarczają naszemu organizmowi potrzebnych substancji, lecz także mogą je wypłukiwać. 

Jak zadbać o prawidłowe nawodnienie naszego organizmu? Wyrabiając w sobie nawyk częstego sięgania po wodę do picia. Oto kilka praktycznych wskazówek, które mogą pomóc nam w dbaniu o swój organizm:

  • Miejmy ze sobą zawsze butelkę wody, aby móc na bieżąco uzupełniać poziom płynów. Z uwagi na szkodliwy wpływ butelek plastikowych na nasze zdrowie i środowisko, warto zrezygnować z wody w plastikowych opakowaniach i zaopatrzyć się w specjalną butelkę wielorazowego użytku z filtrem lub filtr do wody Daru Natury, który zapewni nam dostęp do filtrowanej wody bez limitu. 
  • Ustawmy sobie przypomnienia w telefonie, które poinformują nas o tym, że czas sięgnąć po wodę. Znakomitym rozwiązaniem jest zainstalowanie aplikacji, która na podstawie odpowiednich parametrów wyliczy, ile wody powinniśmy wypijać w ciągu dnia i sukcesywnie będzie nam o tym przypominać.
  • Zaopatrzymy się w praktyczny dystrybutor wody Daru Natury, dzięki któremu zawsze będziemy mieć dostęp do świeżej i wysokojakościowej wody. Takie rozwiązanie to oszczędność czasu, kosztów, a wreszcie gwarancja jakości i bezpieczeństwa. 
  • Zadbajmy o wybór odpowiednich dodatków do wody, które sprawią, że picie wody mineralnej będzie dla nas prawdziwą przyjemnością. Mogą to być owoce lub liście mięty, które zapewnią dodatkowe źródło orzeźwienia i uatrakcyjnią spożywane przez nas napoje.

 

Równowaga to podstawa

Nie zapominajmy, że zarówno niedobór, jak i nadmiar wody w naszym organizmie może mieć poważne konsekwencje dla naszego zdrowia. W przypadku niedostatecznego nawodnienia początkowo możemy zauważyć u siebie senność, brak koncentracji oraz ból głowy i pleców. W dalszej kolejności brak wody odbije się na naszej skórze, która straci gładkość i elastyczność, oraz na pracy serca, które zacznie gwałtownie przyspieszać. Może dojść do znacznego spadku ciśnienia, drgawek, a nawet omdleń. 

To jednak nie jedyne zagrożenia związane z przyjmowaniem nieodpowiedniej ilości wody. Równie groźny jest jej nadmiar – jeśli dostarczymy naszemu organizmowi zbyt dużej ilości płynów, może dojść do przewodnienia, czyli zatrucia wodnego. Dzieje się tak z powodu przesączania się nadmiaru wody do wnętrza komórek, które, dla zachowania zrównoważonego ciśnienia, wydalają z siebie sód i zaczynają pęcznieć. Skutkuje to wzrostem ciśnienia w czaszce, mogącym prowadzić do obrzęku mózgu. Jaka ilość wody może mieć tragiczne konsekwencje? Przyjmuje się, że, aby doszło do śmiertelnego zatrucia wodą, wystarczy wypić około 6 litrów płynu w bardzo krótkim czasie.

 

Chcesz zamówić wodę od Daru Natury, która ułatwi Ci codzienne dbanie o prawidłowe nawodnienie organizmu? Wejdź na stronę dystrybutora i poznaj szeroką ofertę wód mineralnych wysokiej jakości!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ