Mówi się, że jazdy na rowerze nigdy się nie zapomina, jednak każdy z nas przeżył szok, gdy po długiej zimie wsiadał na swój ukochany dwukołowiec. Wywołany efekt nie zawsze jest winą jeźdźca, czasem przyczyna leży w sprzęcie, który okazał się nie być gotowy na sezon rowerowy. Co więc należy zrobić, nim wybierzemy się na pierwszą przejażdżkę?

W sezon rowerowy z czystą ramą

Mogło zdarzyć się tak, że po ostatniej jesiennej wycieczce nie oczyściliśmy odpowiednio roweru. Zima spędzona w garażu lub na balkonie na pewno nie poprawiła tego stanu, dlatego, zanim wsiądziemy na nasze dwa kółka, należy dokładnie je wyczyścić:

  • Rama
    Do mycia ramy najlepiej sprawdzi się najtańszy ze sposobów, czyli woda i szczotka. Najpierw porządnie opłukujemy rower ciepłą wodą, pozostawiając go na ok. 10 min.
    Do wiadra z ciepłą wodą dodajemy odrobinę płynu do mycia naczyń i szorujemy.
    Myjemy dokładnie wszystkie części oprócz koronek wielotrybu, łańcucha oraz korbowodu. Na koniec całość wycieramy ściereczką.
  • Łańcuch
    Zanim weźmiemy się za czyszczenie układu napędowego, warto sprawdzić, czy ma to w ogóle sens. Zużyty łańcuch rowerowy może okazać się przyczyną wypadku, dlatego, jeśli długość 10 ogniw Twojego łańcucha dochodzi do 259 mm, powinnaś go wymienić.
    Jeśli jednak nie nadszedł jeszcze na niego czas, należy dokładnie go wyczyścić. Najlepszym rozwiązaniem będzie zdjęcie całego łańcucha i przełożenie go do słoika lub butelki wypełnionej rozpuszczalnikiem typu nitro, toluen lub ksylen.
    Po kilku minutach brud z łańcucha powinien opaść na dno pojemnika, wtedy “czysty” rozpuszczalnik przelewamy do nowego słoika i znów na kilka minut wkładamy łańcuch. Wyczyszczony łańcuch wycieramy szmatką.
    Oczywiście łańcuch możemy również wyczyścić bez zdejmowania za pomocą starej szczoteczki do zębów zanurzonej w rozpuszczalniku.
  • Kaseta, przerzutki, mechanizm korbowy
    Kasetę i cały mechanizm korbowy czyścimy za pomocą szczotki z długim włosiem, tak by pozbyć się najdrobniejszego brudu. Szczotki z długim i krótkim włosiem przydadzą się również podczas czyszczenia przerzutek.

 Wjedź w sezon rowerowym z dobrym ciśnieniem

Każdy kto, jadąc na wycieczkę rowerową, złapał przysłowiowego “kapcia” dobrze wie, jak ważne jest odpowiednie ciśnienie w oponach. Pewnym jest, że podczas zimowego zastania ogumienie naszego roweru straciło dużo powietrza, dlatego trzeba go dopompować. Pompka rowerowa dostępna jest w każdym sklepie sportowym, a nawet na niektórych stacjach benzynowych.

Przyhamuj w sezonie rowerowym

Hamulce na najważniejszy element każdego pojazdu, dlatego trzeba zadbać, by chodziły bez zarzutów. Jeśli nasz rower wyposażony został w hamulce szczękowe, podstawowymi elementami wymagającymi kontroli są linki i klocki hamulcowe. Właściciele dwukołowców z hamulcami hydraulicznymi muszą pamiętać o regularnej wymianie płynu hamulcowego.

W sezonie rowerowym daj się zobaczyć!

Oprócz odpowiednio działających hamulców, na nasze bezpieczeństwo wpływają również światła i dzwonek.
Według prawa każdy rower poruszający się po zmroku lub w warunkach ograniczonej widoczności powinien być wyposażony w białe światło z przodu oraz czerwone światło i odblask z tyłu. Sprawdź zatem, czy światła działają, baterie się nie rozładowały, a także czy odpowiednio oświetlają Ci drogę.
Dzwonek sygnalizuje Twoją obecność podczas poruszania się wśród samochodów, dlatego jest jednym z podstawowych elementów zabezpieczających.

Profesjonalny serwis rowerowy przed sezonem

Jeśli nie czujesz się na siłach nie musisz tego wszystkiego robić sama, w każdym salonie rowerowym powinna być możliwość wykonania specjalistycznego przeglądu. Zwykle taka usługa kosztuje w granicach 50-100 zł w zależności od pakietu “badań”. Taki wydatek może wydawać się duży, jednak zaoszczędzi nam wielu kłopotów podczas użytkowania sprzętu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ