Jeżeli nosisz pod sercem dziecko, które w ciągu kilku miesięcy przyjdzie na świat, powinnaś zdrowo się odżywiać. Tego rodzaju porady słyszy każda spośród ciężarnych pań. Jednak dostarczanie pokarmu w przypadku kobiety w stanie błogosławionym nie jest prostą sprawą. Oprócz dbania o samą siebie, należy wziąć pod uwagę także tę drugą, maleńką istotę, która również ma swoje potrzeby. Jak jeść, by nie zwariować i ustrzec się przed nadprogramowymi kilogramami po ciąży?

Spożywane pokarmy mają ogromny wpływ na to, czy ciąża przebiegać będzie bezproblemowo oraz czy dziecko będzie zdrowe. Składniki odżywcze powinny być dostarczane w zbalansowany sposób, w odpowiednich proporcjach dostosowanych do konkretnego organizmu. Tutaj liczy się wiek, waga – a raczej stosunek wagi do wzrostu, przemiana materii oraz codzienna aktywność fizyczna. W zależności od indywidualnej możliwości dziennego spalania, podaż kalorii powinna być odpowiednio zaplanowana.

Ile kalorii należy dostarczać w ciągu dnia?

Przede wszystkim istotną kwestią jest picie wody. Przed spożyciem posiłku najlepiej jest wypić pół szklanki ciepłej wody. Taki zabieg pozwoli na lepsze trawienie pokarmu. Unikniesz także zgagi.

Do czasu wejścia w drugi trymestr ciąży nie jest konieczne wprowadzenie znaczących zmian w ilości spożywanych kalorii, chociaż odczuwalna może być potrzeba jedzenia odrobinę więcej. Jednakże, kiedy pierwszy trymestr zakończy się, przyszła mama powinna spożywać dziennie średnio od trzystu do maksymalnie pięciuset dodatkowych kalorii. Jest to liczba równa kaloryczności niewielkiego posiłku: pączka (których powinno się raczej unikać w czasie ciąży), kanapki z serem bądź kotleta bez dodatków.

Należy zjadać pięć lub sześć niewielkich posiłków w ciągu dnia, z których pierwszym i obowiązkowym jest śniadanie. Taki rozkład spożywania pokarmów pozwoli utrzymać poziom stężenia cukru we krwi na jednakowym poziomie. Brak skoków cukru powstrzyma także napady głodu. Pamiętaj też, aby na czas ciąży odstawić eksperymenty żywieniowe. Nigdy wcześniej niejedzone pokarmy mogą bowiem wywołać reakcję alergiczną, niekorzystną nie tylko dla Ciebie, ale w efekcie również dla rozwijającego się dziecka.

W kwestii spożywanych napojów, warto pić niegazowaną wodę oraz soki warzywne i owocowe. Jeżeli chodzi o herbatki ziołowe, mimo różnych zdrowotnych właściwości, nie wszystkie zioła służą ciąży. Skonsultuj się z lekarzem, które napary ziołowe możesz pić, a które powinnaś omijać szerokim łukiem.

Ciążowe zachcianki

Większości kobiet będących w ciąży zdarzyła się nieodparta pokusa zjedzenia czegoś konkretnego. Takie pokusy powodowane są przez zmiany zachodzące w organizmie w wyniku nie do końca typowego działania hormonów. Wielokrotnie słyszy się o mitycznym torcie zagryzanym ogórkami kiszonymi późną porą nocną. Jednak zachcianki ciężarnej kobiety nie muszą być aż tak ekstremalne. Słodkie produkty najlepiej jest zjadać do południa, tak, aby do momentu pójścia spać kalorie pochodzące z nich mogły zostać spalone. W przypadku słodyczy, lepiej jest wybrać zdrowsze alternatywy: suszone owoce zamiast cukierków lub pełnoziarniste ciastka.

Zakazane produkty

Jak powszechnie wiadomo, w ciąży bezwzględnie zakazane jest spożywanie alkoholu. Na rozwój dziecka i samopoczucie matki negatywnie wpłynąć mogą także produkty z zawartością kofeiny: kawa, herbata, cola, napoje energetyczne.
Z diety ciężarnej kobiety należy wykreślić produkty gotowe oraz instant: zupki w proszku, gotowe sosy, pulpety, gołąbki ze słoika. Wszelkie sztuczne konserwanty, barwniki i aromaty nie posłużą zdrowiu kobiety, ani dziecka. Nie powinno się także spożywać surowych mięs i wędzonych na zimno ryb, a zatem tatara ani sushi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ